تاثیر دکور اداری در مراجعین یک اداره
تاثیر دکور اداری از مسائلی است که در اداره یا سازمان باید به آن توجه ویژه داشته باشیم. اما متاسفانه این چنین نیست و باید به دکور اداری توجه ویژه مبذول گردد. این موضوع مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت. مزایایی مانند افزایش بازده و راندمان کاری و ایجاد حس آرامش و امنیت در کار. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به موضوع تاثیر دکور اداری در مراجعین یک اداره و مسائل پیرامون آن بپردازیم.
تاثیر دکور اداری در مراجعین یک اداره
یک اداره را در نظر بگیرید که تعداد زیادی مراجعه کننده در آن در حال رفت و آمد هستند . همچنین تعدادی کارمند نیز در حال پاسخگویی و رسیدگی به امور درخواستی هستند. اگر در چنین مکانی که تعداد زیادی مراجعه کننده و کارمند وجود دارد مسائل مربوط به دکور اداری به صورت استاندارد رعایت نشده باشد، به سرعت اختلال در هر دو امر پیش خواهد آمد. بنابراین کارمندان اداره از اجرای صحیح فعالیتهای مربوط به خود باز خواهند ماند. همچنین مراجعین نیز شاکی شده و رضایتشان جلب نخواهد شد. در نتیجه با توجه به تحت تاثیر قرار گرفتن افراد مختلف خسارت بسیار جدی در زمینههای مادی و یا غیر مادی پیش خواهد آمد که کنترل آنها سخت و غیر ممکن خواهد بود.
در عین حال یک محیط اداری را در نظر بگیرید که دکور اداری در آن به صورت کاملا استاندارد و برنامه ریزی شده پیاده سازی شده و نظم بسیار دقیق و خاصی در آن محل وجود دارد. افراد فعال در آن محل با نیروی عالی و با برنامهریزی مشخصی به انجام امور محوله میپردازند. کارفرماها و افراد بالای دست هیچگونه استرس و نگرانی در انجام فعالیتهای موجود در دفتر کار خود ندارند. همچنین از ایجاد حس رضایتی که برای مردم و کارمندان خود ایجاد نمودهاند نهایت لذت و بهره را میبرند.
رعایت استاندارد دکور اداری
قواعد و قوانینی که مورد پذیرش اکثریت مردم باشد و با بهکارگیری آنها افزایش بازده و کیفیت به وجود آید استاندارد تلقی میگردد. بنابراین دکور اداری استاندارد به دکوری اطلاق میگردد که دارای شاخصههای ذیل باشد: ایجاد احساس آرامش و خوشایندی و همچنین افزایش کیفیت و راندمان برای مراجعین و کارمندان یک اداره. برای رسیدن به یک دکور اداری استاندارد باید به استانداردهای موجود در زمینه چیدمان اداری توجه ویژه داشت. با رعایت کردن این استانداردها به حد مورد انتظار و مورد نظر خود در دکور اداری دست یابیم.
انواع دکور اداری
تاثیر نظم اداری در دکور اداری و مراجعین یک اداره
در حالت کلی دکور اداری موجود در سازمانهای اداری و محل کار از مواردی مانند صندلیها، میزها، قفسهها، مبلمان و دیگر لوازم و تجهیزات تشکیل میگردد. حال در نظر بگیرید که این وسایل بدون در نظر گرفتن اصل استاندارد و بدون هیچگونه برنامهریزی و نظمی چیدمان گردند. در چنین حالتی مشکلات زیادی به وجود میآید. از جمله آنها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد: عدم امکان رفتوآمد راحت کارمندان و مراجعین در بخشهای مختلف یک اداره. همچنین ایجاد امکان آسیب و برخورد با لوازم مختلف موجود. یا عدم دسترسی کافی به قسمتهای مختلف دکور. راحت نبودن بحث نظافت کامل محیط با توجه به موجود نبودن یک دکور استاندارد.
در کنار همه این موارد عدم وجود یک دکور اداری استاندارد باعث ایجاد حواسپرتی و اختلال در امور میشود. همچنین موجب پایین آمدن سطح تمرکز و راهنمایی کارمندان میگردد. همه این موارد باعث نارضایتی مراجعین یک اداره شده و خسارتهای زیادی را به وجود میآورد.
طراحی دکور اداری
رعایت استاندارد در دکور اداری و تاثیر آن بر مراجعین یک اداره
پیشنهاد میشود که برای ایجاد استاندارد در دکور اداری، لوازم اداری در محلهای با فاصله یکسان قرار گیرند. درصورتیکه در فضای اداری این امکان را دارید میزها را دو به دو روبروی هم قرار دهید. دراینصورت از فرصت به وجود آمده در دکور اداری نهایت استفاده را ببرید. چرا که در صورت ایجاد چنین دکوراسیونی فضای بیشتری برای تردد در اختیار کارمندان و مراجعین خود قرار میدهید. در نتیجه اثرات بیشتری را ایجاد خواهید نمود.
همچنین درصورتیکه در اداره شما قفسههای بدون استفاده و بزرگ وجود دارند آنها را با فایلهای کماندازه و استاندارد جایگزین نمایید. در این صورت از فضای در اختیار خود نهایت استفاده را ببرید. یکی از مواردی که تاثیر زیادی در شیکتر بهنظرآمدن دکور اداری دارد هدایت سیم کشیها به درون داکتهای مخصوص است. با این کار در واقع جلوههای بصری را به دکور اداری القا مینماییم. یکی دیگر از مسائل تاثیرگذار در ایجاد حس مثبت در یک اداره توجه به نورپردازی بهصورت استاندارد و اصولی میباشد.
در بحث نورپردازی برای ساعات روز میتوانیم از نور آفتاب و از طریق پنجرهها و نورگیرها استفاده کنیم. برای شب نیز هنگام تاریکی از نورهای ترکیبی با رنگهایی مانند مهتابی و آفتابی که تابش غیرمستقیم دارند استفاده نماییم. استفاده از ابزار دکوراتیو و تزئینی نقش بسیار مهمی در ایجاد حس آرامش و رضایت در کارمندان و مراجعین یک اداره دارد. اما باید توجه کنیم که باید در حدود استاندارد و اندازه لازم از این ابزار استفاده کنیم. چرا که استفاده بیش از حد از این ابزار می تواند هارمونی و ترکیب درست دکور اداری را از بین ببرد. در نهایت بحث استاندارد را در دکور اداری بر هم بزند.